TrainingZaaltrainingen

november 6, 20220
7AFADF73-4E65-4025-83FB-20BA41BB919F

Maandag 7 november as is er weer een zaaltraining.

Sinds 2015 verzorgt Dorethea Bil (geregistreerd Blackroll trainster (trainer ID T-1779), Yoga4Runners docent en gecertificeerd hardlooptrainster niveau 3, diverse soorten Blackroll Trainingen als perfecte aanvulling op de hardlooptrainingen van diverse sporters op elk niveau om te werken aan kracht, souplesse en balans middels de inzet van de zogeheten foamroller 

FASCIAL FITNESS
In de zaaltraining met de foamrollers van het merk Blackroll werk je aan het verbeteren van de doorstroming van het bindweefsel (fascia) voor effectieve mobiliteit, stabiliteit en flexibiliteit in het bewegingsapparaat als aanvulling op het hardlopen dat een vaak eenzijdige vorm van bewegen is.
Met diverse foamrollers en fasciale stretches stimuleer je de bloedsomloop en verminder je de verklevingen in het bindweefsel (triggerpoints). 

Door een verkeerde houding, verkeerde manier van trainen, eerdere blessures of een inactieve leefstijl kunnen verschillende lagen fascia aan elkaar gaan verkleven. Dit wordt stroperiger en er ontstaat een ‘’triggerpoint’’, ofwel spierknoop. Omdat fascia gelegen is over het hele lichaam en met elkaar verbonden is kan een triggerpoint niet alleen gevolgen hebben op de spier waar de triggerpoint zit, maar ook op de gehele keten. Door deze verminderde bewegingsvrijheid vergroot het de kans op blessures. 

WAT IS FASCIA
Fascia is weefsel dat alles in ons lichaam met elkaar verbindt.  Het bestaat uit bindweefsel en zit als een laagje, vlies om alle spieren, botten, zenuwen, bloedvaten en organen. Fascia heeft als kwaliteit om zowel sterk, als flexibel te zijn. Je kunt het vergelijken met een spons. Deze wil je vochtig houden, anders droogt de spons uit. Wanneer het fascia niet goed wordt onderhouden, gebeurt hetzelfde. Zo kunnen er o.a. verklevingen ontstaan, pijnklachten, stijfheid en uitdroging. De beweeglijkheid van je spieren en gewrichten worden daardoor beperkt. 

Ongunstige (werk)houdingen, te lang en te veel zitten, maar ook ongelukken, blessures, stress, overbelasting en te weinig beweging kunnen leiden tot verstoringen in dit netwerk van fascie weefsel.  In het filmpje van Jean-Cleaude Guimbarteau is te zien hoe ons fascia eruit ziet:

https://youtu.be/uzy8-wQzQMY

SLUIT AAN

Door maandelijks aan te sluiten bij deze speciale FASCIA FITNESS trainingen worden beginnende blessures vroegtijdig ontdekt en voorkomen. Deze speciale trainingen zijn een mooie aanvulling op de vaak eenzijdige vorm van bewegen zoals hardlopen. Er zijn aanwijzingen dat een foamroller de bewegingsuitslag (op korte termijn) verbetert terwijl er geen krachtafname wordt waargenomen (in tegenstelling tot rekken).

Een must voor elke sporter voor betere loopprestaties en blessurepreventie.

PS. Als je maandag komt: neem dan je eigen yoga-matje en een handdoek mee!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.